سرویس جهان مشرق، صدها کیلومتر دورتر از غزه, جبهه ای دیگر با پیامدهای بسیار گسترده تر علیه رژیم صهیونیستی باز شده است. توقیف کشتی و حمله به بندر ایلات رژیم صهیونیستی، جنگ علیه منافع اقتصادی این رژیم را به نقاط دیگر منطقه کشانده است. در تازه ترین مورد ارتش یمن کشتی نروژی حامل نفت به نام «استریندا» را که سمت رژیم صهیونیستی در حرکت بود هدف قرارداد. پیش از این به چند کشتی دیگر و یک ناو آمریکایی در دریای سرخ حمله کرده و این مسیر دریایی را برای صهیونیست ها ناأمن و زیان سنگینی به آنها تحمیل کرده است.
رژیم صهیونیستی در سال های اخیر، سخت در پی افزایش تجارت خود با کشورهای آسیایی به ویژه هند، چین، ژاپن و سنگاپور بوده است. حجم تجارت این رژیم با کشورهای آسیایی سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است. تعداد کشتی هایی که از آسیا از طریق دریای سرخ در بنادر رژیم صهیونیستی پهلو می گیرند ۲۸۰ هزار کشتی برآورد شده است.
حملات ارتش یمن به کشتی های رژیم صهیونیستی و همه کشتی های که سمت این رژیم در حرکت هستند, اعلام محاصره تجارت دریایی مستقیم علیه اسرائیل از طریق دریای سرخ است. این تحول مهم, مشکلات اقتصاد اسرائیل را که با آغاز عملیات طوفان الاقصی از هفتم اکتبر با رکود بزرگی روبرو بوده، افزایش داده است.
روزنامه صهیونیستی "اسرائیل هیوم" در گزارشی با اشاره به محاصره دریایی اسرائیل از سوی ارتش یمن، نوشت؛ شرکتهای حمل و نقل دریایی ترجیح می دهند مسیر کشتیرانی به سمت اسرائیل را به علت خطرات موجود کنار بگذارند و از پهلو گرفتن در بندر ایلات خودداری کنند.
به نوشته این روزنامه، کالاهایی که از شرق به سمت اسرائیل حرکت می کنند، باید به یک بندر جایگزین در اروپا ارسال شوند که به معنای هزینه اضافی و مدت طولانی است. نخستین زیان محاصره دریایی اسرائیل از سمت دریای سرخ به معنای تعطیلی بندر ایلات خواهد بود.
عملیات موفقیت آمیز دریایی نیروهای یمنی و هدف قرار دادن کشتی های رژیم صهیونیستی در دریای سرخ به نظر کارشناسان نیاز به توانایی نظامی – اطلاعاتی بالایی دارد. روعی شارون کارشناس مسائل نظامی صهیونیست در گفتگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت, حوثی ها دریای سرخ را به کانون حملات علیه منافع اسرائیل تبدیل کرده اند, آنها مقابله با اسرائیل را به خوبی مدیریت می کنند و می دانند که سامانه های رهگیری روی کدام ناوی آمریکایی است. حوثی ها به طور مداوم مسیرهای موشک های شلیک شده به سمت اسرائیل را تغییر و به خوبی ناوهای آمریکایی را فریب می دهند.
عبدالله الیوسفی خبرنگار یمنی در صنعا در گفتگو با مشرق درباره توانایی اطلاعاتی ارتش یمن در ضربه زدن به اهداف رژیم صهیونیستی در آب های منطقه ای گفت, روشن است که عملیات نظامی که از سوی نیروهای نظامی وابسته به دولت یمن, مبتنی بر اطلاعات نظامی پیشرفته ای است, یمنی ها به خوبی می دانند کشتی های در حال تردد در دریای سرخ در مالکیت کدام کشور و کدام شرکت است, همچنین اطلاعات دقیقی درباره محموله و سرنشینان آن در اختیار دارند. این نشان می دهد که صنعا فعالیت اطلاعاتی پیشرفته و گسترده ای در منطقه دارد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیهای اعلام کرد، در صورتی که کمک های غذایی و دارویی به غزه نرسد، از عبور و مرور کشتی های همه کشورهای جهان به سمت سرزمین های اشغالی جلوگیری خواهد کرد.
همچنین در این بیانیه آمده است: فرمان جلوگیری از عبور و مرور کشتی ها به سمت سرزمین های اشغالی فلسطین، پس از موفقیت در جلوگیری از کشتی های رژیم اشغالگر صهیونیستی در دریانوردی در دریای سرخ و دریای عرب صادر گردید.
ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی یمن ادامه حملات به کشتی های رژیم صهیونیستی گفت، ما اطلاعات کامل درباره عبور و مرور کشتی ها در اختیار داریم و تاکنون در هدف قراردادن کشتی های متعلق به اسرائیل هیچ اشتباهی مرتکب نشده ایم, این مقام یمنی تاکید کرد, دریای سرخ برای یگر کشتی ها کاملا امن است.
طالب الحسنی کارشناس مسائل سیاسی یمنی هم در گفتگو با مشرق بیانیه اخیر نیروهای مسلح یمن را مهم ارزیابی کرد و گفت, هشدار صنعا مبنی بر این که اگر کمک های غذایی و دارویی به غزه نرسد، از حرکت هم کشتی ها به سمت سرزمین های اشغالی جلوگیری خواهد کرد، به این معناست که برای نخستین بار رژیم صهیونیستی از سمت دریایی سرخ محاصره می شود. و اگر ناوهای آمریکایی و انگلیسی به ارتش یمن حمله کنند، برای واشنگتن و لندن بسیار پر هزینه خواهد بود و بعید به نظر می رسد که آنها در شرایط کنونی وارد چنین ماجراجویی شوند.
تسلط نظامی ارتش یمن بر تنگه باب المندب تحول مهم است. از این تنگه به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای انتقال انرژی و کالا، سالانه ۲۱ هزار کشتی عبور می کند. همچنین نفتکش ها روزانه بیش از ۶ میلیون بشکه نفت از آن منتقل می کنند.
ریاز دومازیتی کارشناس سیاست بین الملل در مرکز مطالعات ترکیه درباره پیامدهای حملات ارتش یمن به کشتی های رژیم صهیونیستی گفت, ناامن شدن دریای سرخ ۴۳ درصد هزینه حمل و نقل دریایی را افزایش می دهد. این کارشناس مسائل بین الملل افزود، هشدار ارتش یمن به کشتی هایی که به سمت سرزمین های اشغالی حرکت می کنند, قدرت چانه زنی صنعا را با قدرت های غربی افزایش می دهد و از آنجاییکه عربستان سعودی، غربی ها را برای مقابله با انصار الله به خویشتنداری دعوت کرده است, به احتمال زیاد واشنگتن با دولت یمن وارد مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم خواهد شد و صنعا را به عنوان بازیگر مهم و قدرت دریایی خواهد پذیرفت.
روعی کایس کارشناس مسائل سیاسی صهیونیست در گفتگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت, ناو آمریکایی کارنی تلاش کرد, از حمله نیروهای وابسته به حوثی ها به کشتی های اسرائیلی در دریایی سرخ جلوگیری کند اما نتواست. این رویدادی بسیار خطرناک است که نشان می دهد که حوثی ها از قدرت های دریایی نمی ترسند. نخستین پیامد این تحول خطرناک, تصمیم شرکت حمل و نقل دریایی اسرائیلی اتسیم به توقف تردد کشتی هایش در دریای سرخ بود.
برخی کارشناسان یمنی بر باورند که تل آویو در پی ناکام گذاشتن حملات ارتش یمن به منافع اقتصادی رژیم صهیونیستی است, این احتمال وجود دارد که تل آویو از نیروهای نظامی - اطلاعاتی خود که در جزایر یمنی با مجوز امارات مستقر هستند در جهت خنثی کردن حملات موشکی و پهپادی یمنی ها اقدام کند.
محمد الوجیه کارشناس سیاسی یمنی در این باره می گوید، نظامیان صیهونیست در دو جزیره یمنی سقطری و میون با یونیوفرم و پرچم امارات حضور دارند. آنها تلاش خواهند کرد, اقدامات نیروهای یمنی علیه منافع اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی را بی اثر کنند, اما ارتش یمن قطعا تحرکات صهیونیست ها را در جزایر یمنی رصد می کند و در زمان مناسب وارد عمل خواهد شد.